Mi a különbség, bűvész és mentalista?

A bűvészet az nem egy egységes valami: számtalan ága van, és a legtöbb bűvész már pályája hajnalán eldönti, hogy melyik stílus mellett teszi le a voksát.

Én szeretem a változatosságot: több műfajba is szeretek belekóstolni, kísérletezni, szem előtt tartva, hogy amikor a közönségnek mutatom be a tudásom, akkor mindegyiket egyformán magas minőségben tudjam prezentálni.

Nos, nézzük, melyek ezek a stílusok:)

Mi a különbség, bűvész és mentalista? Lui bűvész

Színpadi bűvészet

A bűvészet legismertebb, legelterjedtebb változata, általában a legtöbb embernek ez jut eszébe először, amikor azt mondom, hogy bűvész vagyok.

Ahogy a műfaj neve is sugallja, ilyenkor egy színpadon állva adja elő megkoreografált műsorát a bűvész: a színpad lehet egy céges rendezvény, bál, vagy akár falunap pódiuma, a lényeg az, hogy ez egy klasszikus előadásról beszélünk.

A színpadi bűvészet általában mérsékelten interaktív, lehet zenés, vagy szöveges, és olyan hagyományos kellékeket vonultat fel, mint a kendő, golyók, kártya, vagy akár a galamb.

Mentalizmus, avagy gondolatolvasás

A bűvészet legmisztikusabb, és talán az egyik legvarázslatosabb ága. Nem kell hozzá sok kellék, inkább természetesnek tűnő, hétköznapi tárgyakat használ a bűvész, mint például a ceruza, papír, könyv. Mégis garantáltan elvarázsolja a közönséget, hiszen míg a hagyományos bűvészetnél mindenki tudja, hogy valami trükk van a dologban („biztos végig ott volt a galamb valahol a ruhaujjában!”) addig a mentalizmusnál sokkal nehezebb rájönni, hogy mi is folyik valójában. A nézőknek olyan érzése van, hogy a mentalista belelát a fejekbe, ami kicsit kényelmetlen ugyan, de mindenféleképpen lenyűgöző.

Szeretem a mentalizmust is, mert emberközeli, és sokkal bensőségesebb kapcsolatot lehet kialakítani a nézőkkel – mintha már régóta ismernénk egymást.

Mikromágia – pici varázslat

A mikromágus az nem egy ici-pici Gandalf, hanem egy olyan bűvész, aki kisebb kellékekkel hajt végre trükköket. Nagy előnye, hogy nincs színpadhoz, sőt, semmilyen helyhez kötve, nincs elválasztva a bűvész és a közönsége; az emberek között sétálva lehet egymás után bemutatni a trükköket, így nagyon közvetlen.

Hatalmas kézügyesség kell hozzá, hiszen a mikromágiát gyakorolva nagyon nehéz átverni a közönséget: közvetlen közelből látják a trükköket, és könnyen leleplezik a csalást.

Komikus bűvészet

Újra igen népszerű válfaja a bűvészetnek, amikor a trükköket humorral kombinálják, sőt, az előadásban kifejezetten a nevetés dominál: régen kissé bohócos volt a stílus, ma már inkább a stand up irányába mozdul el, amiben a bűvésztrükkök csak megfűszerezik az önmagában is szórakoztató előadást.

Visszatérő elem a komikus műsorokban, hogy a trükk elsőre nem sikerül, utána másodszorra-harmadszorra összejön ugyan, de ezen a bűvész legalább annyira meg van lepődve, mint a közönsége.

A komikus bűvészet a műfaj kifigurázásának tűnhet, de ez nem jelenti azt, hogy könnyű lenne: az előadónak nagyon profinak kell lennie ahhoz, hogy könnyedén mutassa be a trükköket, és még a poénjain is nevessen a közönség.

Illuzionista előadások

Bár több műfajban is mozgok, a lelkem mélyén még mindig ez az igazi bűvészet; már a múltkor is meséltem róla, hogy én a kezdetektől hatalmas színpadi show-ra vágytam, ez vonzott engem az előadóművészet felé.
Olyan klasszikus trükkök tartoznak ide, mint például az asszisztens lebegtetése, vagy kettészelése – ezek a hagyományos elemek egykor pont annyira lenyűgözték a közönséget, mint ma egy autó elővarázsolása a semmiből.

Az illuzionizmus pont ez: látványra épülő előadás, hatalmas, csillogó kellékek, lenyűgöző dekoráció, lélegzetelállító show-műsor. Az illuzionizmus a legtöbbször színpadi előadás, de a közönség lenyűgözése érdekében elszakadhat a pódiumtól – mint például amikor David Copperfield eltüntette a Szabadság-szobrot.

És igen, ide tartozik a titkos kedvencem, a Las Vegas is, amiről itt már meséltem.

Utcai bűvészet

Az utcai bűvészet a bűvészet újhulláma: nagyon interaktív, nagyon közvetlen, nincs elhatárolva a bűvész és a közönsége, hanem „csak úgy”, az utcán, egy bárban, vagy más, szokatlan helyszínen mutatja be a bűvész a trükkjeit. Nem hagyományos előadás, nem kell rá jegyet venni, sőt, a közönség sokszor nem is tud róla, hogy itt most valamilyen performansz vár rá.

Az utcai bűvészet sokszor valóban utcai; személyes kedvencem, Dynamo éppen azzal vált híressé, hogy az utca emberének tartott rögtönzött bemutatókat.

Sőt, én is ezzel váltam híressé, amikor 2013-ban megdöntöttem az utcai bűvészet rekordját, és 31 órán keresztül egymás után mutattam be több trükköt egy siklósi hotel vendégeinek.

Dobja fel céges rendezvényét bűvész műsorral. Rendelhető bűvészműsoraimat itt találja.

 

Hozzászólások

Új hozzászólás